In gebruik

Inhoud

Goed, de installatie is erg makkelijk, de app is overzichtelijk en het systeem ziet er niet onaardig uit. Maar hoe klinkt ie? En hoe bevalt de HEOS Home Cinema HS2 in het dagelijks gebruik? In een woord: goed. Gewoon goed. Hij klinkt prima en werkt zoals je verwacht.

Geluidskwaliteit

Voor een soundbar met subwoofer van net geen € 800,- klinkt de HS2 prima. Het is een flinke upgrade van het TV-geluid. Stemmen zijn beter te verstaan, de lage tonen klinken lekker vol en er zit meer detail in het geluid. Netjes, zeker als je bedenkt dat de TV waar we ‘m bij geplaatst hebben een Philips OLED is (55POS901F), die bekend staat om zijn goede geluid. In vergelijking met zijn grote concurrenten, de SONOS Playbar en Playbase, is het geluid van deze Home Cinema beter in balans.

HEOS Home Cinema HS2 onder TV

Bij films en series hoef je je niet te schamen voor het geluid, hij kan hard spelen zonder te vervormen. Verwacht echter geen rondvliegende kogels of andere surroundeffecten te horen of wapperende broekspijpen bij explosies. Het is een 2.1 soundbar met een kleine subwoofer. Wil je surround dan heeft HEOS de HEOS Bar en Sub die kan in een 5.1 opstelling gebruikt worden.

Muziek

Je kan ook prima muziek luisteren via de soundbar. Alleen is het stereobeeld beperkt door de geringe breedte van de soundbar zelf, zoals bij alle soundbars het geval is. In het dagelijks gebruik merk je wel dat de subwoofer bij muziek soms net iets te nadrukkelijk aanwezig is, of juist wegvalt. Dat is eenvoudig bij te stellen in het menu tijdens het afspelen. Er wordt wel beweerd dat een subwoofer onzichtbaar opgesteld kan worden, achter de bank, onder een tafel, in een kast zelfs, maar de plaatsing is wel degelijk belangrijk. Tip: zoek goed naar de juiste plaats voor de sub, zo haal je het maximale eruit. Zet ‘m op verschillende plekken in de kamer, bij voorkeur voor je, links of rechts naast de TV en zo vrij mogelijk (dus niet in een kast!).

HEOS Home Cinema HS2 Muziek

We hebben in de paar weken dat we de Home Cinema hebben getest probleemloos kunnen spelen. TV-geluid, films en series via Netflix en Youtube, maar ook Spotify en eigen muziek van simpele MP3’s tot hoge resolutie audio (24 bits), zowel via wifi als via een netwerkkabel. Zelfs de platenspeler hebben we even aangesloten gehad, mits je een platenvoorsterker hebt gaat dat ook probleemloos.

Delen via...