Muziek luisteren

Inhoud

De Sonos Amp klinkt erg goed. We hebben met veel plezier naar muziek geluisterd. Het is een versterker met ballen, hij heeft lekker veel laag. Nu staat standaard loudness aan dus in eerste instantie schrokken we nogal. Het klonk wel heel overdreven zwaar. Met loudness uit klinkt het al heel wat beter in balans. Maar naar onze smaak mag de bass nog iets minder zwaar. Gelukkig is dat eenvoudig naar smaak aan te passen.

Over het geheel genomen klinkt alles goed in balans. We horen echt muziek, de muzikanten staan op een podium te spelen. De zanger of zangeres staat mooi in het midden en de drummer daarachter. We hebben veel verschillende muziekstijlen geluisterd en het klinkt allemaal even goed. We horen wel duidelijk verschil in opnames en dat is goed. Hoe beter de versterker hoe duidelijker deze verschillen normaliter worden.

In direct vergelijk met zijn voorganger, de Connect Amp is het helemaal duidelijk dat Sonos echt zijn best heeft gedaan de Amp beter te maken. Hij klinkt veel ruimtelijker, het stereobeeld is beter. Bovendien zijn de hoge, midden en lage tonen beter in balans. Als klap op de vuurpijl klinkt de Sonos Amp veel strakker. Waar de oude Connect Amp nog wel eens rommelig kon klinken is dat nu bijna niet meer aan de orde.

Voor muziek dus echt een goede versterker. We hebben voor deze prijsklasse eigenlijk niets te klagen of op te merken. Op een punt na, als je een eigen subwoofer aansluit. We testen met grote luidsprekers die het volledige geluidspectrum kunnen weergeven, vanaf zeer lage bastonen. Als we de subwoofer aansluiten dan filtert de Amp de lage tonen weg van de speakers en stuurt die naar de subwoofer. Het filter is in te stellen maar pas vanaf 50Hz waardoor onze speakers een flink deel van de lage tonen niet meer laten horen. Dat klinkt van geen meter meer. We hopen dan ook dat Sonos dat kan aanpassen met een update. We verwachten niet dat veel mensen hier last van zullen hebben overigens.

Home Cinema

Dankzij de HDMI-aansluiting kan je de Sonos Amp eenvoudig op je TV aansluiten. Een mooie feature waardoor je het geluid van je TV kan verbeteren. We hebben dat getest met onze eigen luidsprekers in een stereo opstelling. Net als met muziek klinkt dat erg goed. Zeker als je TV-geluid gewend bent maak je qua geluidskwaliteit een sprong voorwaarts.

Surround

De Amp kan ook in een Home Cinema opstelling werken. Je kan de Amp namelijk in combinatie met een set achte rluidsprekers (Sonos One, of Play 5 bijvoorbeeld) gebruiken om surround geluid te krijgen. We hebben dat helaas niet kunnen testen, maar hebben daar op dit moment wel vraagtekens bij. Zo kunnen we niet terugvinden welke surround formaten ondersteund worden. Doet de Amp naast Dolby Digital bijvoorbeeld ook DTS? En het lijkt alsof er geen mogelijkheid is om een centerspeaker te gebruiken. Die speaker is juist bij films erg belangrijk omdat daar de stemmen vandaan komen. Kortom, op Home Cinema gebied kunnen we de Amp op dit moment nog niet voldoende beoordelen.

Delen via...